Lättlästa böcker på Språkintroduktion

Här kommer tips från Nypon förlag på lättlästa böcker. De går att låna på bibliotek.

Lix står för hur svår boken är att läsa.

Kom ihåg, det är alltid bättre att två personer läser högt tillsammans än att läsa tyst för sig själv. Ingen SVA elev bör lämnas ensam med en text, här hänvisar jag till @Lappkullan som citerar Monica Reichenberg. Det viktigaste med läsning, är att förstå det man läser. Det handlar inte om hur mycket eller hur fort man läser.

Boktips för nyanlända!

I min klass brukar vi börja med Lix 7, Noa böckerna. Noa är böcker skrivna av författaren Kirsten Ahlburg,  utgiven på Helgas förlag.  Till nästan alla Noas böcker  finns det frågor till boken på Nypon förlags hemsida. T.ex. som här till boken ”Noa skickar ett sms”.

Boken Spring Amina ligger på Lix 17. Den läser de som studerat svenska någon termin. Den finns även på somaliska och arabiska. (Läs den på ditt eget språk först, då kan du sen läsa den svenska boken och förstå mycket mer). Provläs boken.

Tvillingläsa, bland annat Mulle Meck. Samma bok på svenska och dari : läs den med en person som kan läsa på svenska och den som kan det persiska språket läser den på dari. Sen läser dari talande personen båda sidorna. Länk till information.

Mårten Melin. Hans dikter! Hans böcker som: Så sjukt kär,  som nu även finns på arabiska. Fortsättning av samma serie om Måns och Emma. Böckerna: Kyssas typ, Läskigt nära, Helt slut. Nypon förlag. (Börjar på Lix 8). I min klass har vi även läst Mårtens bok, den lite sorgliga och lite skräckfyllda ”farliga” Aldrig förlåt. Så här skrev Mårten Melin på sin blogg om det. (Vår läsning i min grupp i språkintroduktion av boken ”Aldrig förlåt”).

Högläsningsböcker. Dessa böcker har jag läst tillsammans med mina elever.

Den öde stranden. Tomas Drömstedt. Vilja förlag. (Lix 13). (Om kärlek).

Spring Amina, av Annelie Drewsen. Nypon förlag. (Lix 17). Här med länk till förlagets elevmaterial. Även Kom igen Amina med samma författare. (Om en stark somalisk tjej, som kommit som nyanländ till Sverige).

Parkour, Kalle Guettler. Nypon förlag. Lättläst nivå 3. Lix 17. SFI C nivå. Länk till film om Parkour. (Om skola, vänskap och mobbning).

Valet är ditt, Chrstina Wahldén. Vilja förlag. (Lix 21). Mer av samma författare. (Om att rösta i Sverige).

Barnmorskan som räddar liv. av Christina Wahlden. Nypon förlag. Lix 17. (Om en ung flicka som får barn, och situationen för kvinnor i Afghanistan).

En ny vän, Sofia Bergvall. Vilja förlag. (Om att få en vän i det nya landet).

Jag är en pojke med tur. Monica Zak. Opal förlag. (Om en ensamkommande pojke, hans liv och flykt och om kärlek som tar slut). Om den verklige pojken, Esmat, finns det en artikel i Sundsvalls tidning.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s